Yves Stevens van het Kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken is verkozen tot Nederlandstalige "Woordvoerder van het Jaar". De prijs voor de beste "Expert-woordvoerder van het Jaar" gaat naar Steven Van Gucht van Sciensano.

Voor de bijna 200 stemmende journalisten en woordvoerders zijn beiden een voorbeeld voor anderen die het woord voeren.

De uitreiking vond vanavond plaats op de zevende Nacht van de Woordvoerder die de Stichting Corporate Communicatie in Gent organiseerde.

Woordvoerder van het Jaar

Woordvoerder Yves Stevens (45) van het Kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken werd door bijna 200 journalisten en woordvoerders tot "Woordvoerder van het Jaar" verkozen om de heldere en open antwoorden die hij op vragen geeft.

Dit maakte de Stichting Corporate Communicatie vanavond in Gent bekend tijdens de Nacht van de Woordvoerder.

Yves Stevens (45) voerde ruim 8 jaar het woord voor het crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken.

Tijdens de coronapandemie gaf hij maar liefst 203 persconferenties: een unicum in het Nederlandstalige woordvoerdersveld. Journalisten waarderen zijn stiptheid en het feit dat hij zich houdt aan de gemaakte afspraken. Uit de vele crisissen die hij al heeft meegemaakt leerde hij dat een lange crisis zich aankondigt wanneer collega's hem vragen tandenborstels en tandpasta mee te brengen van de winkel om te hoek van het Crisiscentrum.

In april 2022 maakte hij de overstap naar het Kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, waar hij nu directeur communicatie is.

Beste expert-woordvoerder: Steven Van Gucht

Naast de beste "Woordvoerder van het Jaar" maakte de Stichting Corporate Communicatie ook de "Expert-woordvoerder van het Jaar" bekend. Na een rondvraag bij de Nederlandstalige redacties werd viroloog Steven Van Gucht verkozen. Zij oordeelden dat Steven Van Gucht naast zijn rol als viroloog bij Sciensano uitstekend het woord voerde?

'Steven Van Gucht beantwoordt aan drie essentiële B's: hij is uitstekend bereikbaar, beschikbaar voor interviews en legt moeilijke onderwerpen uiterst bevattelijk uit', aldus juryvoorzitter Tom Van de Vreken.

Voor de uitreiking werd Steven Van Gucht op het podium in Gent geroepen waar hij in een videoboodschap gelauwerd werd door vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke.

Journalisten en woordvoerders aan het woord

Voor de verkiezing van de "Woordvoerder van het Jaar" en de "Expert woordvoerder van het Jaar" vroeg de Stichting Corporate Communicatie aan alle Nederlandstalige redacties van het land om een woordvoerder en expert-woordvoerder te nomineren die hen de voorbije twee jaar positief waren opgevallen in de media.

Uit alle inzendingen verkoos de jury de "Expert-woordvoerder van het Jaar" en selecteerde zij drie kandidaat- "Woordvoerders van het Jaar".

De stemmen van de meer dan 100 aanwezige woordvoerders op de Nacht van de Woordvoerder telden mee voor de helft van de stemmen voor de verkiezing van Yves Stevens als "Woordvoerder van het Jaar".

Interessante tussenkomsten

Naast de stemming en prijsuitreiking trakteerde de Stichting Corporate Communicatie de aanwezige woordvoerders op een erg interessante tussenkomst van Bart Mesuere, onderzoeker aan de UGent, die tijdens de COVID-pandemie een belangrijke bron voor betrouwbare cijfers en grafieken was. De West-Vlaamse Gentenaar is allergisch aan foute data en grafieken. Met zijn Twitteraccount @Grafiekman ijverde hij voor betere datavisualisatie. Op de Nacht van de Woordvoerder gaf hij een 100% wetenschappelijk correcte best of van veelgemaakte fouten.

Eerder presenteerde voormalig woordvoerster van het jaar Sara Vercauteren (intussen managing director van Bepublic Group) samen met pr-consultant Sander Vanlouwe de opvallendste resultaten van de Grote Woordvoerdersenquête.

In 2017 peilde de Stichting Corporate Communicatie al eens naar het profiel van de Vlaamse woordvoerder. Een opvallend resultaat uit het onderzoek is dat meer dan de helft van de Nederlandstalige woordvoerders het afgelopen jaar vaker met een crisissituatie te maken kreeg dan het jaar ervoor.

Daarnaast zijn woordvoerders over het algemeen tevreden over de verslaggeving van journalisten met wie ze vaak samenwerken en de geloofwaardigheid van de Nederlandstalige pers.

De Nacht van de Woordvoerder

De Nacht van de Woordvoerder is een evenement voor Nederlandstalige woordvoerders. Het initiatief zag in 2014 het levenslicht vanuit de vaststelling dat woordvoerders elkaar vooral op televisie zien, en zelden in levenden lijve.

Op de avond laten een aantal experts hun licht schijnen over een communicatieonderwerp, worden de beste woordvoerders in de bloemetjes gezet en is er vervolgens tijd om te verbroederen.

Stichting Corporate Communicatie

De Stichting Corporate Communicatie bestaat 14 jaar en heeft in die tijdspanne al tal van congressen, workshops en inspiratiesessies georganiseerd. Haar doel is organisaties en bedrijven te wijzen op het belang van corporate communicatie, op nieuwe trends en evoluties in de sector en hierover woordvoerders, communicatieverantwoordelijken en CEO's in een netwerk bijeen te brengen.